tirsdag 21. mai 2024

Oppbinding av slangeagurk.

 Slangeagurkene mine, i alt 6 stykker, ble plantet ut i drivhuset noen dager før 17 mai.

I kveld har jeg saget til "klatrestativ" til 2 av plantene, de andre hadde jeg stående fra i fjor.

Jeg sager ned små bok for de har mange grener og ikke så rett stamme.

Jeg klipper det til, så det får en del smågreiner som jeg fester plantene i, etter hvert som det vokser

" Klatrestativene" tar jeg opp av jorda hver høst. Da kan de brukes i 3- 4 sesonger før de råtner.

Noen som lurer på at jeg sager ned små boke-trær? De står langs veien vår og må uansett fjernes og

 utveien vår er 850 m lang. 

Bok råtner ikke like fort som andre tresorter og er en veldig vanlig i vårt område.

I kveld har alle 6 plantene fått feste til et klatretre.



De første slangeagurkene er allerede i gang. Denne plantet hadde 4 agurker.


Kveldsutsikt fra drivhuset med et lite glimt av orangeriet på nedsiden.




 


7 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Vilket fint gurkstöd, det blir vackert då gurkorna klättrar upp.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tusen takk! Ja har prøvd dette ut nå i 4 eller 5 år og det fungerer veldig bra.
      Ha fortsatt en flott sommeruke!

      Slett
  2. Så smarte stativ. Jeg må lage støtte til mine også, men har ikke kommet så langt ennå (altfor varmt til å være inne i drivhuset også). Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Takk!
      Ja det er skikkelig varmt om dagen her også, så hagejobb må gjøres fra tidlig morgen og/eller kveld.
      Det var på tide å få støtte til slangeagurkene for de vokser flere cm i døgnet.
      Det er nesten slik at jeg gleder meg til uka som kommer og litt lavere temperatur.
      Ha fortsatt en fin helg!!
      Turid

      Slett