torsdag 8. august 2024

Blomstringen i hagen fortsetter inn i august.

 Mye er avblomstret, men det gjør ingen ting når nye blomster fortsatt dukker opp!


Nå blomstrer det solhatt i alle bedd. Jeg er veldig glad i dem. Fine å ta inn, er de også!


I dammen blomstrer vannliljene hele sommeren!


Praktsolbrud!


Breinøkletunge!


Duehode!


Klematis har også vært i blomst i mange uker nå - på ulike plasser.


Som vanlig så er det noe hos meg som lever sitt eget liv. Pyntekorg pleier å være en av de sortene som får lov til det. 
I år har jeg ikke sådd og ikke samlet de sammen, så de få som kommer er hjertelig velkommen!


Syrinhortensia har blomstret en stund, nå begynner blomstene på den ene å gå over i rosa.


Ønsker alle som stikker innom bloggen
- en riktig god helg!


12 kommentarer:

  1. Sikken blomsterrigdom hos dig. Jeg misunder dig alle dine solhatte. Det er dejlige blomster med en lang blomstringsperiode. Desværre vil mine ikke rigtig gro.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Tusen takk.
      Jeg plundret veldig med den første solhatten jeg hadde, men plutselig fikk jeg det til. Det har litt med hvilke bed de står i.
      Ha en deilig helg, Elna!

      Slett
  2. Ja, det er dejligt når det ene afløses af det andet, og du har jo mange dejlige blomster stadigvæk, men du har nok også tænkt over det da du plantede i haven:-) Fint med de selvsåede sommerblomster som bare dukker op her og der. Jeg tror jeg lader mine stolte kavalerer så sig selv næste år. Klematis har jeg desværre ikke rigtig held med, men så vil jeg nyde synet af dine!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja jeg var veldig opptatt av at jeg ville ha ulik blomstring, men har oppdaget senere at jeg burde vært mer opptatt av hva plantene krevde av sol og gjødseltyper. Det har blitt mye flytting av planter og ennå er jeg nok ikke ferdig med det....
      Jeg er ikke så ivrig på å så sommerblomster inne på våren, men angrer utover sommeren, neste år skal jeg i alle fall ha mer pyntekorg.
      ha en riktig god helg!

      Slett
  3. Hej Turid
    Jeg holder også meget af solhatte, clematis har jeg ikke så meget held med, men måske kommer det efterhånden.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Klematis trenger litt omsorg har jeg funnet ut, så i år har de ikke vært like fine som tidligere.
      Ha en finfin helg!
      Klem

      Slett
  4. Hei Turid
    Så flotte solhatter du har som blomstrer nå. August er absolutt den måneden de blomstrer mest i. Jeg har mange i blomst nå jeg også, og jeg er så glad i de. Flott klematisblomstring også, og praktsolbruden. Det er så deilig med alt som blomstrer på sensommeren.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Tusen takk. Selv om August betyr at sommeren går mot slutten, så er det flott i hagene nå.
      Praktsolbruden min er veldig liten, mulig den hadde hatt det bedre i annet bed?
      Kos deg i helgen og bare nyt sommerværet.
      Vi skal passe ei på 4 og bror på 11 mnd, så her blir det ikke hagearbeid, men bruk av hagen!

      Slett
  5. Hej Turid!
    Så vackert det blommar, solhattarna är fina hos dig. De trivs inte länge hos mig. Rosenskära är så fina, dem skall jag så nästa år igen. Din syrenhortensia blommar så vackert. Här har den inte riktigt kommit igång ännu.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tusen takk!
      Så fint navn dere har på Pyntekorg i Sverige. Jeg har bestemt for at jeg også skal så dem neste år. De er kjempefine!
      Du må jo bare glede deg til Syrinhortensiaen din blomstrer. Her har begge mine begynt å bli rosa.
      Ha en ny fin august uke!
      Turid

      Slett
  6. Ja det er dejligt at se de nye blomster komme frem for at erstatte de gamle. Det er nogle smukke solhatte du har. Jeg synes også det er fint at nogle planter bestemmer selv. Man glæder sig til små overraskelser der dukker op.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Helt enig med deg i det. Kjekt at det er noe som blomstrer helt fra tidlig vår og fortsetter med stadig nye blomster helt til frosten kommer og at noen blomster bare kommer der de vil.
      Ha fortsatt fine dager utover!
      Turid

      Slett