torsdag 5. september 2024

Innhøsting fortsetter.

 Vi har hatt litt ustadig vær i de siste dagene og da er det godt å få bearbeidet litt av frukt og grønnsaker fra hagen.

Rødbeter: Disse koker jeg opp i vann med litt salt, ca 1 time, avhengig av størrelsen.

Passer på at jeg ikke skjærer av rota og stilken skjærer jeg ikke inntil selve rødbeten, for å unngå at den skal "blø" så mye.



Så tar jeg de ut av vannet og skreller dem. Jeg pleier å ha på engangs hansker og skyve av skallet med hendene. 


Deretter deler jeg de opp i skiver.

Samtidig koker jeg opp 7% eddik,  med sukker, kokes i 5 minutter


Til slutt gir jeg rødbetene et oppkok i den ferdige eddiklaken




Legger de over i glass. de er holdbare gjennom en hel vinter - og litt til hvis de står i en kald kjeller.


I år blir det mye epler i hagen.
Har tatt en liten test på om de er klare for tørking - og det er de!!
Eks på fordeling eddik - sukker er: 2 kg rødbeter, 1,5 l 7%eddik, 750 g sukker.


Sylteagurkene våre ble ikke så store planter i år og da må jeg legge de ned  litt etter litt.
Mer jobb enn å koke opp store posjoner, men det går greit.
Bare å fortsette til vi har nok.


Sylteagurk kokes med eddik og sukker, dill og løk.
Jeg har i litt chili bare for jeg synes det blir fint.


6 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Du er så flink til å lage mat av alt du dyrker. Smart triks med rødbetene. De farger skikkelig av ja. Tørkede epler smaker veldig godt. Nyt de herlige sommerdagene vi får nå!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Takk for det, ja vi må jo benytte det vi dyrker. og det er enkelte ting vi er selvforsynte med.
      Ja de neste dagene må vi bare nyte fullt ut.
      Kos dere denne helga!
      Hilsen fra Turid

      Slett
  2. Nå ble jeg inspirert til å sylte de 1 kg med rødbeter jeg har liggende! Hjemmelagd smaker jo mye bedre enn kjøpeglassene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så fint da , at blir inspirert av mitt innlegg. Det er raskt og lett å legge ned rødbeter.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det ser så gott ut med egen inlagda grönsaker. Rödbetor och inlagd gurka tycker jag om.
    Förut gjorde jag fler inläggningar än vad jag gör nu.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Ja det er godt med det en lager selv. Når hagen er full, så må jeg bare bruke det.
      Takk og god helg til deg også!

      Slett