torsdag 12. oktober 2017

Høst for hagens blomster.

Høsten gjør sitt inntog i hagen vår nå om dagen.
I går kom vi hjem fra snaufjellet hvor vi har hatt fine turer i nydelig vær, men fikk også vårt første snøvær denne høsten.
Da vi kom hjem, hadde den første nattefrosten besøkt vår hage.
           Litt forberedt var vi, for vi hadde tatt inn Afrikaliljer og andre arter som liker lite kulde.
Alle pelargonier, Fuksia og en del andre har greid seg fint med en smak av minusgrader.
 
Synlig høst ved dammen.

 
Syrinhortensia har ennå noen friske blomster.

 
Mange av rosene holder ut.




 
Under epletreet klarer denne seg godt.

 
Fuksiaene står lunt i et hjørne og har nok ikke hatt det så kaldt-

 
I blomsterkassene på lekehuset, sådde jeg blomkarse litt sent på sommeren.

 
I blomsterkasser og potter er det hengepetunia og hvite prestekrager som fortsatt er i blomst.

12 kommentarer:

  1. Hej Turid
    Skønt at det hele har klaret nattefrosten, det bliver nok ikke ved med at gå.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth! Nå skal alle bed ryddes opp i og mange blomster skal inn de neste dagene.
      Ha det godt.
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid. Mange blomster klarer seg bedre enn vi tror. Vi har ikke hatt frost her enda, men det har vært nære på. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er sikkert. Det er fint at det klarer et par frostnetter for så pleier det å bli perioder uten frost og blomstene forblir i hagen litt til.
      God helg til deg også Hanne-Lise!
      Turid

      Slett
  3. Kul att du har så mycket rosor fortfarande. Vilken fantastiskt utsikt ni har. Man skymtr den på första bilden.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene, jeg er litt overrasket over rosene, de har kommet tilbake nå de siste ukene etter alt regnværet.
      Utsikten er viktig for oss, slik at vi har en veldig åpen hage uten store trær som stenger utsikten.
      Ha fin helg!
      Turid

      Slett
  4. Nydelige bilder av rosene med dråper på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Regndråper har det vært mye av den siste tiden.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  5. Det ser jo så frodig og flott ut hos deg fortsatt! Rosene dine er veldig fine, og tåler åpenbart mye. Jeg svarte deg på bloggen min angående plantelys. Jeg tror at det går an å bruke vanlige sparepærer, men jeg har kjøpt plantelys fra to forskjellige. Jeg ser at plantene trives med ekstra lys om vinteren.

    Ha en riktig god helg, Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror klima har forandret seg i løpet av noen tiår, nå har vi hatt flere oktober måneder med 1-3 frostnetter og da legger jeg laken over plantene om natta. Rosene har klart seg uten noe tildekking.
      Takk for svar på blomsterlys, jeg får skaffe meg det. Hage er en hobby som bare avler stadig flere behov....
      Kos deg videre denne helgen.
      Turid

      Slett
  6. Ännu ser det ut att vara sommar kvar, du har så mycket fint som blommar. Här har vi ännu inte haft nattfrost men det regnar mycket och det mesta börjar se illa medfaret ut.

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gunilla. Vi har også hatt mye regn i september, slik at jeg har gitt opp en del ting, men oktober viser seg fra en bedre side og gir ny arbeidsglede.
      Ha fortsatt fin helg.
      Turid

      Slett