onsdag 14. mars 2018

Vår i stua.

Ute er det fortsatt snø, men i dag har det vært sol og varmegrader.
Snøen smeltet og det rant ned fra taket.
Det er en god lyd å høre vann som renner og drypper i mars = VÅR!

Det er for tidlig til at vårblomstene synes ennå, men hvem vet de er nok der under snøen.

Inne i verandastua har alle pelargoniene kommet opp fra kjelleren.
De har blitt løftet opp litt i puljer slik at noen har blitt grønne og fine, mens andre er helt nyklipte.




Denne er klippet bare for noen dager siden.


Rosen jeg fikk tidlig i februar, begynner å få nye blader etter at første blomstring er over.


Ulike tomater, auberginer og paprika er sådd og har spiret.


Utenfor verandastua ligger verandaen, litt trist og kjedelig uten møbler og blomster.
Snøen er snart borte og får vi ikke påfyll av snø, vil det se annerledes ut her til Påske.

Ha en fin kveld.

18 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Her er også pelargoniaene på vei. Små spirer i mars er troen på sommer. Jeg sjekker opp frøplantene flere ganger om dagen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Dett er godt tegn på at det er vår Anne.
      Ha fortsatt en fin uke!

      Slett
  2. Så flotte pelargonia du har! Jeg har bare en jeg sådde i fjor. Hos deg forsvinner nok snøen snart, men det gjør den ikke her med det første ;)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Marit. Noen av disse er etterkommere fra min mors pelargonier og det er 35 år siden hun døde. litt stas og ta vare på de.
      Jeg får håpe den forsvinner fortere her for vi har veldig lite snø i forhold til deg, men jeg håper det våres snart hos deg også.
      Fortsatt fin uke til deg også.

      Slett
  3. Hej Turid!
    Ser härligt ut, vi har också haft riktigt soligt och fint idag. Har några pelargoner som jag köpte tidigare i år, de lever, men är inte lika fina som när jag köpte dem. Mina sådder trivs och skall plantera om dem i större krukor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med slike dager Marika.
      Pelargonier liker godt at du kniper av toppene hvis de blir høye og strantne eller at du kniper litt blader, da vokser de seg kraftigere.
      Ha fortsatt fin uke.

      Slett
  4. Hei Turid.
    Pelargoniene har kommet opp her også. Her forsvinner ikke snøen med det første. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Pelargonier er lettvinte å ha med å gjøre - så blomstrer de helt til de må inn før frosten kommer.
      Ha det fint du også Hanne-Lise.

      Slett
  5. Det er så koselig med pelargonia!
    Sikkert lurt å ta dem opp i puljer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er glad i Pelargonier. Min mor hadde alltid det.
      Jeg tar de opp i puljer for jeg har så mange at det er en stor jobb.
      Ha en fin helg!

      Slett
  6. Så fandt jeg også din blog. Den ser spændende ud, og jeg glæder mig til at følge dig.
    Jeg kan forestille mig, hvor skønt der bliver på verandaen, når det bliver varmere, og planterne kan flytte derud. Når jeg har rejst i Norge og Sverige, har jeg altid beundret alle de smukke træhuse med verandaer.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du besøker min blogg Elna.
      Jeg håper det kommer litt varmeslik at vi får "flyttet" ut på verandaen med noe til påske.Påskeliljer er kjøpt inn.
      Trehus er vi vant til. Jeg synes det er mange flotte hus og små gårder i Danmark.
      Fortsatt fin helg.

      Slett
  7. Ja når det ikke vil bli vår ute får vi lage litt inne :-)) Her pøser vi på med tulipaner og påskeliljer :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper virkelig våren og varmen kommer nå ved påsketider.
      Håper på å pynte litt ute med påskeliljer snart.
      Fortsatt fin helg til deg.

      Slett
  8. Herlige bilder!
    Venter på våren her også,men blir nok ei stund å vente...mye snø ennå:((
    Mens jeg venter blir det sådd stadig flere sorter,og bestilt mer frø;))
    Fin helg til deg😊

    SvarSlett
  9. Takk for det Toril.
    Hvor lenge jeg må vente på våren her, vet jeg ikke, men ser det kommer mange dager med varmegrader fra uka som kommer.
    Jeg starter såingen for fullt om en uke, da er vi ferdig med alle fjellturene våre. Små planter krever mye tilsyn vet du.
    Ha en fin uke fram mot palmehelgen.

    SvarSlett
  10. Vilka vackra pelargonbilder! Här börjar de också växa till sig och sticklingarna rota sig!
    Underbart med vårsol och snösmältning!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  11. Takk for det Lena.
    Ja nå tror jeg vi kan glede oss til en fin vår med snøsmelting og se at det spirer og gror både ute og inne. Ha det fint.

    SvarSlett