onsdag 7. mars 2018

Hurra, varmegrader ute.

Endelig viser gradestokken varmegrader -helt utrolig etter lang tid med kulde.

Hagen er dekket av snø - ikke så mye, men ikke mulig med tradisjonelt hagearbeid ennå.

Bare det å se varmegrader på gradestokken i dag og mye rød grader på langtidsvarsel, gjør at lysten til å jobbe ute er tilbake.

Prosjekter i og rundt hagen vår vil aldri ta slutt. Vi har ingen hage som er full av blomster og busker og alt annet som kan fylle opp en hage, slik jeg ser det er rundt om hos de fleste "hagefolk". Hos oss er det "luftig" og store områder med gress.
Min tanke om hageområde vårt er at det skal være velstelt stadig lenger ut fra den etablerte hagen rundt huset.

Jeg har for lengst begynt å tenke på hva jeg starter med av prosjekter i år.
Det er Nordvin som er det åpne området nord for huset. Her er det i dag en stor plen med et lekeområde på den ene siden. Det er villniss på begge sider og på nordsiden av plenen.
Vi har noen begrensninger på sidene for der har vi grenes mot naboer, men vi eier faktisk en del av vilnisset.


Først et oversiktsbilde av Nordvin med østsiden der hvor lekehuset ligger og vestsiden blir bak mot venstre.
Nordvin vest:


Her er fjellet som skal være yttergrensen mot skogen bak (som ikke er vår)
Den store eika ser veldig flott ut der den står midt i bildet. De aller fleste greinen er døde og den faller ned i biter nå, så den skal bort. Det skal også den lille granen helt til høyre.


Årets prosjekt går opp til midt i bildet.
I svingen foran boka med de brune bladene, tenker jeg meg et stort bed med store planter.


Her er hele området med Rhododendro i forgrunnen.

Hvis noen har noen ideer eller innspill, er det kjempefint hvis dere kommenterer dette.



16 kommentarer:

  1. Så deilig med plussgrader!
    Her er det akkurat på vippen :-)
    Spennende med det planlagte bedet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at det er på vippen til pluss hos deg også.
      Alltid spennende å lage noe nytt.
      Ha fortsatt fin uke.

      Slett
  2. Hei Turid. Her er gradestokken på vippen. Mye snø har vi fått, og mer skal vi få. Hva med å plante litt høye gress sammen med litt høye stauder. Gress krever ikke noe stell, unntatt om våren da de må kuttes ned. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som det ikke er mildere hos deg akkurat nå. Vi får nok litt snø i løpet av helga, kan jo håpe på sludd. Men jeg ser våren komme ganske snart nå.
      Høyt gress er kjempefint - har noen ved dammen. Takk for tips. det som blir fint med dette bedet er at det kan utvides mye.
      Ha fortsatt fin uke Hanne-Lise!

      Slett
  3. Dejligt at frosten er ved at slippe sit tag.
    I har nogle dejlige vilde arealer, spennede at se hvad I gør i år.
    Ha' det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå tror jeg at våren er her snart og snøen forsvinner.
      Arealet er stort nok til mye, men tar litt av gangen. Kommer sikkert til å legge ut bilder underveis.
      Ha fortsatt en fin uke.

      Slett
  4. Ingen plussgrader her...faktisk så var det -20 i morres:(
    Ganske frustrerende,for det kribler i fingrene etter å komme igang.
    Likte så godt den blomsterhylla du viste i forrige innlegg, helt super, og veldig praktisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Våren er nok på ulike stadier her i landet. Vi har ikke så tidlig vår som Sør- og Vestlandet, men vi bor i en sørhelling ned mot sjøen, så vi pleier å få tidlig vår.
      Blomsterhylla håper jeg å få mye glede av.
      Ha fortsatt fin uke Toril.

      Slett
  5. Heldige deg som har plussgrader, Turid! Det er ikke så kaldt her heller lengre, men plussgrader har vi ikke sett enda. Det skal snø idag, på søndag og på mandag så det er ingen ende på denne vinteren her :(

    Det ser spennende ut med utvidelse av hagen!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har snødd litt her også i dag, men med varmegrader, da blir det våt snø som tærer på snøen under. Men vi velger å reise opp på fjellet nå og om en uke, så vi får oppleve litt mer snø!
      Jeg elsker "nybrots-arbeid", så litt grovarbeid for å få til mer hage , passer meg bra.
      Ha en fin helg Marit.

      Slett
  6. Hej Turid. Vi går vist allesammen og tripper og holder øje med, om dog ikke foråret snart kommer, så vi kan komme i gang med haveplanerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg også at vi gjør. Men jeg koser meg med andre hobbyer inne og blir ikke stresset av kulde og snø.
      Ha en fin helg Marie.
      Turid

      Slett
  7. Godt å høre om prosjekta dere har :-). Det er jo den største gleden med hage synest jeg. Det å planlegge, jobbe sammen mot et mål, og kose seg med det man får til. Og heldig er den som har en hage som aldri blir helt ferdig. Da har man alltid noe å glede seg til og se fram mot. God vår til deg når den endelig kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg det er veldig gøy å planlegge og ofte tar det lenger tid enn planlagt å fullføre. Av og til drar det med seg noe annet som jeg ser underveis.
      Våren er ikke langt unna!
      Ønsker deg også en fin tid fremover Margrethe.

      Slett
  8. Hej Turid!
    Vårliga bilder, vi har haft lika soligt och fint, men idag var det grått, och vi har fått mera snö, men det är varmare. Det blir nog vår snart.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi fikk snø i går, men varmegrader i lufta, så våren er rett rundt hjørnet tenker jeg.
      Ønsker deg en flott helg Marika!

      Slett