lørdag 18. mai 2019

Bunaden ble ferdig.

På uteområdet, holder jeg på å legge om hele grønnsakshagen. 
Inne på morgen og kveld/natt, har jeg sydd bunad til yngste barnebarnet på snart 4 år.

Det hender man føler at det ikke er nok timer i døgnet, men da låner jeg noen av de timene som kanskje burde vært brukt til søvn. Det pleier å gå bra for kortere perioder.

Slik har det vært nå de siste 2-3 ukene før 17 mai.
Jeg synes det er innmari gøy å sy, så derfor prioriterte jeg en bunad til en av barnebarna.




Etter en langhelg med 17 mai-feiring i Oslo, blir det mer jobbing med grønnsakshagen.
Forhåpentligvis blir det meste ferdig snart.
Jeg har begynt både planting og såing i de karmene som allerede er ferdig.
Viktig å få plantet ut og sådd før det blir for sent.

15 kommentarer:

  1. Så flott bunad du har sydd, Turid. Her blir det nok litt grønnsakssåing i dag, og noe luking, og masse nyting. Ha en fin søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.
      Blir noe grønnsakssåing her også. Så blir det å bære ut alle pelargonier.
      Håper å få ut den siste rekka med benker også, slik alt er klart for utplanting og såing.
      Ha en fin søndag.
      Turid

      Slett
  2. Flott bunad Turid.!!
    Søm er ikke min store greie, men jeg har strikket 9 Vestfoldbunader til barnebarn,( 6 stk på en vinter) utfra at strikking mer er min greie:-)
    Ha en fin dag med grønnsakshagen/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Eirin. Jeg har strikket Vestfoldbunader, gutt og jente, men ikke så mange!
      Har du barnebarn her i Vestfold?
      Takk, nå er det bare å hive seg ut. Fin dag til deg og!
      Turid

      Slett
    2. Jeg er fra Framnes i Sandefjord, og har nå tre barnebarn i Tønsberg.
      Så litt tilbake til gamle trakter.

      Slett
  3. Hej Turid!
    Så fin folkdräkt, barnbarnet var säkert riktigt fin i den dräkten.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Marika. Ja hane ble både fin og stolt.
      Ha en fin, ny uke, Marika!
      Turid

      Slett
  4. Så fin och så stolt ditt barnbarn måste ha varit i den. Har förstått att folkdräkter har en helt annan status och betydelse i Norge.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja han ble veldig fin og stolt over å være hel lik til pappan sin.
      jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men her er det stadig flere og flere som ønsker seg bunad for å bruke til 17 mai.
      Ha det fin du også!
      Turid

      Slett
  5. Hei Turid.
    Så flink du er. Fantastisk flott.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Barnebarnet på snart 4 år, ble veldig fin og det syntes han selv også.
      Ha en fin oppstart på ny uke Hanne-Lise. her starter uka med regn.
      Turid

      Slett
  6. Så fin den ble. Flink du!
    Jeg sydde til våre gutter da de var små og barnebarna arvet dem da de var like store. Noen nevøer har også brukt dem. Gøy med ting som varer. Kos deg videre i hage og vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Jeg håper også at fettere kan arve etter hvert, det blir jo aldri utslitt.
      Nå er det 100% innsats på prosjektene ute.
      ha fine dager utover du også.
      Turid

      Slett
  7. Hei Turid!
    Vakker bunad. Jeg er imponert. Har sydd en del så jeg kan se at dette er et godt stykke arbeide.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar, Anne.
      Jeg har sydd tre herrebunader med kursleder, så noe har jeg lært.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett