onsdag 22. mai 2019

Kjøkkenhagen ferdig.

I dag regner jeg oppbyggingen av ny kjøkkenhage for ferdig.
!8 benker og 160 heller er lagt ut.
Under alle helle-gangene gravde jeg ut og la stein med sand over. Dette tror jeg gjør det mer stabilt, så ikke hellene rører så mye på seg gjennom vinteren.
Alle urtene og noen grønnsaker er på plass.
Det gjenstår mye som skal såes.

Det som ikke er gjort ferdig, er en hellegang fra benkene bort til drivhuset, langs 4 sementrør med urter og litt beplantning på begge sider av området.


Her ser vi området fra vest mot øst, som er i vater,
mens grønnsakshagen nord - syd heller nedover mot syd.


Urtene var de første som kom på plass, godt renset opp.
Sitronmelisse og oregano er godt redusert.
Jeg har hatt en del issalat stående tett i en potte, disse har jeg plantet ut i alle ledige kriker og kroker, så får vi se om de blir fine etterhvert


Der det ligger 2 gamle sementsteiner, skal det komme en hellelagt gangvei forbi sementrørene på bilde under og bort til drivhuset.



Nærmest i bildet er primula, som nå er på hell, bortenfor har vi plantet Gladiolus.


Bildet viser hvordan jeg gravde 25-30 cm dypt, fylte med stien og fylte over med sand - under alle hellene.
Det føles veldig deilig å være ferdig med denne jobben.
Nå drar jeg på 4 dager quilte-tur til Danmark.



12 kommentarer:

  1. Hei Turid.
    For en jobb du har gjort.
    God tur.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Hanne-Lise.
      Nå er jeg reiseklar, blir litt søm noen dager før jeg er tilbake i hagen.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  2. Hvor ser det godt ud, og det er praktisk med fliser mellem højbedene. Hilsen Susanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg håper det blir lettere å luke, varmere og at ikke alle brunsnilene tar turen innom.
      Ha en fin dag.
      Turid

      Slett
  3. Hvor ER det blevet godt. Det var værd det hårde arbejde :-)
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre.
      Det har vært mye jobb, ja. Men jeg tror jeg blir veldig fornøyd.
      Ha fortsatt fin dag, Lisbeth.
      Turid

      Slett
  4. Ser jättefint ut Turid och väl planerat. Nu är det bara det roliga kvar.

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, hyggelig å høre, Gunilla.
      Ja det er det.
      Fin helg du også!
      Turid

      Slett
  5. For en flott grønnsakshage, imponerende jobbet. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig kommentar, Anne-Kristin. Tusen takk!
      Ha en fin uke.
      Turid

      Slett
  6. Wow, det var litt av en kjøkkenhage, veldig fin. Ha en flott dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingeborg.
      Nå er det noen dager siden den ble ferdig og bortimot alle benkene er beplantet eller sådd i.
      Gleder meg til å bruke den i sommer.
      Ha en fin ny uke i den første sommermåneden.
      Turid

      Slett