lørdag 13. juli 2019

Roser i hagen

Det finnes ikke veldig mange roser i vår hage, men i år er de fantastisk flotte.
Jeg har slitt veldig med å få mitt lille rosebed til.
I fjor flyttet jeg et par roser til andre steder. Jeg fornyet meg også med et par stykker, som jeg plantet et helt annet sted - egentlig var det utenfor hageområdet vårt.
I år smeller de til alle sammen, samme hvor de står!
For første gang er det gøy å dyrke roser!


Denne hvite, "White Cover", som har vært blomsterrik, men lav, har virkelig tatt over hele bedet i år - og den er dobbelt så høy....



Dette tror jeg heter "Peace"


Navnløs gul rose.


Navn på de røde rosene har jeg ikke oversikt over lenger.
Jeg forventet nesten at de var døde på våren og kjøpte nye. 
Men noen har kommet seg igjen slik at nå gror de litt sammen. 


Her er enda en av de røde.


Den røde under, flyttet jeg til et annet sted sist sommer. Da var det en høy stilk med et par roser på toppen. Se på den i år! Den er 1 meter høy.


Sist sommer kjøpte jeg to nye som ble plantet utenfor hagen.
I år har de fått selskap av ulike blomster, så snart er de en del av den øvre hagen vår som etableres langsomt.


Først en "Karen Blixen"





Denne Over og under, heter Morten Korch, dufter aldeles nydelig.



17 kommentarer:

  1. Hei Turid!

    Ja, i år er rosene ekstra fine. Jeg tror de må ha likt den tidlige starten på våren og så mye regn etterpå. Du har virkelig mange flotte roser!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. De liker sikkert at det ikke er tørkesommer, men det kommer utrolig lite regn her nå.
      Tusen takk!
      Fin søndag til deg også, Marit!
      Turid

      Slett
  2. Hej Turid!
    Har bara några få rosor, men i år blommar de fint, förutom Louise Bugnét som bjöd på en blomma.
    Den hade några larver som åt upp knopparna, och jag upptäckte det för sent. Larver och bladlöss får mig att tänka om det är värt att ha dem.
    Du har många fina, och visst är det härligt när de blommar.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det må være en fin sesong for roser i år.
      Jeg er enig i at noen ganger lurer jeg på om jeg skal gi opp enkelte planter, når de aldri blir vellykket.
      Tusen takk.
      Ha en fin søndag du også, Marika.
      Turid

      Slett
  3. Så vakre de er! Jeg elsker roser :-)
    Du flyttet dem til et sted de trives, ser det ut til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja roser er nydelige blomster.
      Har bare flyttet et par og plantet nye på nytt sted, men alle har satt pris på det, både gamle og nye.
      Tror det er et fint rose-år hos alle!
      Ha det fint.
      Turid

      Slett
  4. Hei Turid.
    Har lurt på å kutte ut roser, men etter denne sommeren her, er det ikke aktuelt:-)
    Fantastisk å oppleve blomstringen i år.
    Spennende at dere gradvis utvider hagen.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du har bestemt deg for å fortsette med roser, Eirin. Du får det sikkert mye bedre til enn meg. Jeg synes det er kjempemorsomt i år - aldri hatt så fine roser.
      Jeg utvider stadig litt og litt på en "snikende" måte. Det skjer ved at jeg stadig rydder godt i kantene. Som du kanskje har sett, har vi ingen klare grenser for hage og det som er rundt. Jeg liker slikt arbeid, det er spennende.
      Håper dere får en fin ny sommeruke.
      Turid

      Slett
  5. Hei Turid.
    Flyttingen ser ut til å være vellykket. Vakre roser. Karen Blixen er ny hos meg i år. Er spent på den. I år har det jo vært en flott blomstring. En skal aldri gi opp planter. Jeg har en New Dawn. Den har ikke blomstret på flere år. I år står den full.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mitt siste håp på å få til roser, var å prøve roser på andre steder. Nå blomstrer alle på gamle og nye steder.
      Veldig enig, jeg gir sjelden opp, livredning på planter har lykkes mange ganger.
      Morsomt at New Dawn har lykkes for deg i år. Karen Blixen har jeg stor tro på, Hanne_Lise.
      Ha en fin uke du også!.
      Turid

      Slett
  6. Your gardens are absolutely beautiful.
    Terry

    SvarSlett
  7. Your gardens are absolutely beautiful.
    Terry

    SvarSlett
  8. Så gøy at rosene slo til :)
    Jeg satser mest på herdige buskroser, og fyller inn med mer sarte sorter.
    Finnes ikke noe vakrere enn roser!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja i år er det virkelig trivelig med roser.
      Enig - det er nydelige blomster.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  9. Flotte roser, spennende dam også. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Ingeborg.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett