onsdag 27. januar 2021

Opprydding i orangeriet.

Det har tatt tid å fullføre orangeriet. Men i løpet av høsten var alt ferdig med foring av alle vinduer osv.

I løpet av våren, er det min tur til å male.

Nå på nyåret, fikk Einar, min gode hjelper, snekker og (servise)mann, snekret to arbeidsbenker som jeg har malt.

Jeg har også hatt en runde med opprydding i plantene, vi satte inn i høst. Blant annet har vi hatt paprikaplanter som vi høstet for siste gang, rett over nyttår.

Nå gjenstår det bare å få fraktet ned benkene og få opp noen hyller. Dessverre er min gode hjelper litt ute "av drift" på grunn av en operasjon, så nå må jeg innhente litt bærehjelp.

Januar har suset litt fort forbi, derfor har jeg ennå ikke begynt å så, men planen er å sette småplanter ned i orangeriet til groing, etter hvert som de spirer.


Siste innhøsting av Paprika.


Bildet er tatt mot sør. Her står det mye som må renses opp eller klippes godt


Bildet tatt nordover, gulvet er stygt etter all snekringen.
Oppe i høyre hjørne skal det inn arbeidsbenk, to bord som skal stå i hjørnet.


Vinduer er pusset alt er støvsuget og gulvet er sopet.


Et hjørne som viser at det faktisk ser mye bedre ut etter en dags arbeid


Her er nye benker som skal ned i orangeriet.






12 kommentarer:

  1. Så flott orangeriet er med alle vinduene! Jeg har et sårom i kjelleren, og der er det fullt allerede av små spirer. Det blir en utfordring å håndtere det innen jeg kan starte opp i drivhuset. Lykke til med nye benker og såing, Turid!
    Ha en fortsatt fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marit.
      Jeg er nok litt sen med en del av frøene mine, men slik blir det når hverdagen blir fylt med helsemessige problemer.
      jeg gleder meg virkelig til å bruke orangeriet tidligere enn jeg har brukt mitt drivhus uten oppvarming.
      Fin dag til deg også.
      Turid

      Slett
  2. Hej Turid!
    Vilket härligt utrymme, där kommer sådderna att trivas. Fina bänkar blev det också.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marika.
      Jeg gleder meg veldig til denne våren.
      Ha fortsatt fin dag.

      Slett
  3. Sikke et smukt rum med alle de flotte vinduer og nu også snart nye arbejdsbænke! Ser ud som om du har loft til kip, så der bliver masser af plads til palmer eller klatreplanter i højden. Oprydning er altid en god idé, og det er dejligt at få det gjort nu inden vækstsæsonen starter for alvor.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Tusen takk.
      Jeg ønsket meg takbjelker som går tvers over, for å kunne ha noe å feste planter i. Sist sommer hadde jeg huset fult av tomater. Det fungerte godt.
      Etter dette innlegget, har jeg hatt en rydding/klargjøring for ny sesong.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  4. Orangeriet ser godt ud og sikke fine bænke.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene.
      Tusen takk!
      Ønsker deg en fin helg!
      Turid

      Slett
  5. Det ser hyggeligt ud i orangeriet. Der er plads til mange planter, og med de to nye bænke kan der blive plads til endnu flere😀. Det er utroligt, at du i vintertiden har kunnet høste så fine paprika.
    Jeg håber, at din mand snart kommer helt op i omdrejninger igen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Elna, tror jeg skal bli veldig glad i dette huset.
      Litt uventet at jeg hadde paprika så lenge. Jeg kom litt sent i gang med plantene på våren. I år skal jeg så noen tidlig og noen litt senere, i håp om å forlenge sesongen.
      Ha en fin helg, Elna!

      Slett
  6. Vilket fint orangeri ni har och bänkarna var jättefina. De kommer passa bra därute :) Jag skulle behöva ett likande utrymme.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Takk, så hyggelig at du liker Orangeriet.Jeg hadde ønsket meg et slikt hus noen år:)
      Ha fin helg!
      Turid

      Slett