lørdag 30. januar 2021

Ubudne gjester på besøk.

 Da vi sto opp i går morges, hadde vi fått besøk nede i eplehagen.

Det var fortsatt litt mørkt og jeg fikk se en mørk, stor "haug" nede i eplehagen, 

hva i alle dager var dette?

Så fikk jeg se en slik mørk klump til mellom neste eplerekke - Da forsto jeg at det måtte være elger 

som lå der -utrolig store!

Einar og jeg flyttet oss fra vindu til vindu for å ta bilder av dem, antok at det var ku og kalv.



Elgkua ligger og tygger drøv,
før den langsomt reiser seg opp, mens den holder et øye med oss.


Greit å være så stor, enkelt å gnage i seg greiner med skudd helt øverst på epletreet.


Og snart får den selskap med kalven


De sto bare noen meter fra orangeriet, var veldig glad jeg ikke var der inne......



Vi forsøkte å jage de, men det hadde de ikke tenkt!






16 kommentarer:

  1. Huff, det var jo litt skremmende ja! Ergerlig å få så storfint besøk inn i hagen, men det er nok ikke så lett å unngå.
    God helg, Turid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Spennende å se på de, men blir like overrasket hver gang, over hvor store de egentlig er.
      I går og i dag har de vært i naboens hage. Det er bedre, vi ser de like godt.:)
      Ha en fin uke!

      Slett
  2. Fornemt besøg, men også lidt skræmmende med så store dyr i haven. De kan hurtigt få "beskåret" alle æbletræerne, men det er ikke sikkert de bruger samme metode som I selv ville have brugt. Man kan håbe de ikke flytter ind for alvor, for så bliver der vel ikke mange æbler til jer?
    Fantastiske billeder af de flotte dyr!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Heldigvis ser det ikke ut som de har gjort så stor skade denne gangen. I går og i dag har de vært i naboens hage, rett ved siden av oss. I dag hadde vi tre rådyr i vår hage og to elger rett nedenfor på samme tid.
      Det er moro å få tatt bilder av elg så nære, men fikk ikke tatt bilde av de 5 dyrene.
      Ha en fin uke.

      Slett
  3. Hej Turid!
    Spännande att se dem på nära håll, men kanske inga besökare man vill ha i sin trädgård, så nära inpå. Hoppas att de bara var på ett tillfälligt besök. Det blev fina bilder.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Ja det er spennende når vi kan stå inne i stua, ta bilder og se på de, men jeg synes de er altfor store å ha så tett på.
      Vi har sett de hver dag nå en stund, men de siste dagene har de vært hos naboen:)
      Ha det fint.

      Slett
  4. Spændende billeder I fik taget, det var sjovt at se for os danskere, som ikke oplever sådan noget i vores land/haver. Men ikke rart hvis de ødelægger træerne.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Elg er utrolig store dyr. De kan bli over 500kg og høyere enn en hest med sine enormt lange ben. For noen år siden var jeg nødt til å kjøre forbi ei stor okse som sto i veikanten på vår private vei - tror jeg kunne ha kjørt under magen på den.
      Foreløpig har de ikke ødelagt så mye hos oss.
      Ha det fint.
      Turid

      Slett
  5. Det var da nogle store ubudne gæster. Ødelægger de meget i haven, når de kommer. Her har vi døjet så meget med Krondyr, Dådyr og Rådyr, at vi har været nødt til, at hegne haven ind.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene.
      De er enormt store, kan bli over 500kg og er høyere og større enn en hest.
      Foreløpig har de ikke ødelagt noe, men hvis de trår på feil sted, kan de ødelegge mye.
      For noen år siden sprang en elg over grønnsakshagen vår på sommeren. da tråkket den i stykker flere glassvinduer.
      Rådyrene ødelegger myyye mer hos oss. De er her også nesten hver dag slik disse to elgene er.
      Ha det fint!

      Slett
  6. Den slags ubudne gæster oplever vi ikke i vores byhave, her er harer, de største dyr, vi får besøg af. Jeg har set elge i Norge og Sverige, og de er flotte og spændende at betragte, men jeg kan godt blive lidt bange for dem. Jeg ville ikke bryde mig om at have dem i haven. Men det var godt, I fik dem fotograferet. Jeg håber ikke, æbletræerne tog for stor skade.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna.
      Så gøy at du har sett elg, det er store dyr.
      Vi har forsøkt å jage de et par ganger, men da står de bare stille å stirrer på oss. Min mann rygget tilbake da han var 10 meter i fra tre store elg nede i hagen, ikke lurt å få de til å angripe.
      Foreløpig har de ikke ødelagt noe, men nå er de her hver natt, så vi får se.
      Ha fin vinteruke videre!
      Turid

      Slett
  7. Det er godt nok store dyr, som vi jo ikke er vant til. Forhåbentlig ødelægger de ikke træerne og efterlader nok, så der bliver æbler til jer.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      De har ikke ødelagt så mye enda, men vinteren er lang ennå.
      Vi har ikke sett elgene de tre siste dagene - heldigvis.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  8. Nei, elg er ikke lett å jage. Som regel blir det vi som må rømme fra dem. Fine dyr, men ingen vil vel ha de så nær husene. Der jeg bodde som barn, hadde vi de nær husene, men her jeg nå bor, ser jeg de bare inne på skogen eller på jordene. Fine bilder fikk du da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi.
      Jeg tror vi er enige når det gjelder elg og nærhet.
      Tusen takk.
      Ha en fin kveld!

      Slett