søndag 3. september 2023

Blomstrer inn i september.

Vi skriver 3 September og er inne i den første høstmåneden.

Hagen er fortsatt full av blomster.


Denne hvite fikk jeg av en venninne i vår. Den kommer fra Troms under navnet Duppe. Den har stått og blomstret slik i mange uker nå. blomsterapp kaller den Sneezewort, Achillea ptarmica.

Blomstene på denne er utrolig lik en annen jeg har som blomstrer i mai, kalles Duppsoleie og er en Ranunculus. Den er mye lavere, blomstrer kortere tid og har helt annerledes blader. Duppsoleien har kommet til min hage fra Tronheim i 1951.




Dette lille bedet har hatt andre typer blomster tidligere i sommer, nå kommer de siste.


En av dem er Duehode.


Breinøkketunge med store flotte blader, veldig dekorativ uten blomster også.
her har den fått besøk av en sommerfugl.


Dette er en Praktsolbrud. Tror denne skal flyttes neste år. Den ser ikke ut til å trives her hvor det fort kan bli litt tørt.
Nå vil Breinøkketungen gjerne ha plassen dens også.


Dette er en Stjerneskjerm (tror jeg). Jeg har hatt en Kaukasusskabiosa her også,
 kan være de har byttet plass.

 

14 kommentarer:

  1. Dejligt stadig at have blomstre og at det bliver sommer nu i efteråret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Ja heldigvis er det ikke høst ennå, den kommer vel etter hvert når vi nærmer oss oktober.
      Ønsker deg en fin- fin september!

      Slett
  2. Så mye fint du har som blomstrer nå, Turid. Hvite dupper er to forskjellige planter ja, men navnene går om hverandre. Det er helt klart en hvit stjerneskjerm du har der :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk for det.
      Jeg trodde faktisk jeg fikk flere Duppsoleier, men ble veldig positivt overrasket da de ble så store og fine og blomstrer så lenge. Litt spennende om de overlever.
      Så greit at du har orden på alle navn, Marit, da er det som jeg egentlig trodde - en Stjerneskjerm!
      Ønsker deg mange fine dager inn i september!

      Slett
  3. Her er det bare en ting å si: Vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn!
      bare en ting å svare 😂 Tusen takk!

      Slett
  4. Smukt og frodigt selv nu hvor sommeren er forbi på kalenderen. Det er gode stauder du viser, og den allerførste er meget fin. Jeg kender den ikke, men det må være dejligt at have en kant-plante der blomstrer så længe.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Tusen takk.
      Jeg visste ikke at den ble så høy da jeg fikk den, men de andre plantene i bedet er også høye. Den er ca 40-50 cm høy, men har veltet litt til siden nå.
      Ha fine dager!

      Slett
  5. Hej Turid!
    Det ser fint ut hos dig. Den vita kallar vi för Vitpytta, har haft den för länge sedan och saknar den. Den blommade så länge.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tusen takk!
      Denne hvite er helt ny for meg, så jeg bare håper den klarer vinteren. jeg har den på to steder, så satser på at jeg har den neste år.
      Ha fine dager du også.

      Slett
  6. Jeg kjøpte en sånn Duppesoleie for en to, tre år siden, ja, den blomstrer tidlig på sommeren. Så artig at det er en så lik som blomstrer nå. Du har en fin Duehode også, min blomstrer også nå, men den er så stygg og brun på bladene, aner ikke hva det er. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja snodig at selve blomsten er ganske så lik, for det må være to forskjellig familier tror jeg. Den som kalles Duppsoleie og blomstrer veldig tidlig, er i Ranunculus familie og mine foreldre brukte navnet Ranunkel om den planten.
      Det er litt sort på bladene mine også. Du ser det på bildet.
      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Den første plante, du viser, kalder vi nyserøllike på dansk. Jeg har haft den i haven, men den forsvandt desværre. Jeg håber, din kommer igen.
    Det er en meget smuk og blomsterrig duehoved. Den ser ud til at stortrives.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Ja ulike navn i Danmark, Sverige og Norge ser jeg. Jeg er ikke helt sikker på hva den kalles i Norge.
      duehodet er fin i blomst, men synes den kom litt sent i år.
      Ha en fin dag!

      Slett