lørdag 15. juni 2024

Deler av den spiselige hagen!

Gøy med alt som kan spises! 

I slutten av mai var temperaturen så høy at noe ikke spiret. 

Juni innledet vi med en sykkeltur i Danmark, flott tur!

Da vi kom hjem var det blitt ganske kjølig, og utejobbingen gikk litt tregt.

Men det er en god del av grønsaksområdet som allerede vi kan høste fra.


Her står ulike mynter og annet som sprer seg veldig. De er plantet i store sementrør for at de ikke skal vokse helt vilt. Dette fungerer veldig bra.


Disse lilla blomstene er Sitrontimian.


Eplemint.


Peppermynte


Dette er en mint, har ikke noe annet navn på den.


Urtebenkene nærmest, med gressløk, salvie, fransk estragon, kjærlighetsurt/løpstikke,
neste benk: sitronmelisse, oregano,persille, neste benk: kjørvel, bjørnerot, timian og litt ramsløk.


Purre og så skal det prikles stangselleri ved siden av. Nedenfor er det gule- og grønne squash.


Sukkererter, ikke helt klar ennå.


Her har jeg sådd aspargesbønner. Det hadde jeg første gang i fjor, men da ante jeg ikke at de ble så høye (ikke lest godt nok på frøpakken). I år har de fått et godt stativ å klatre i.


Rødløken får plass i benk, mens gul løk og sjalottløk står på friland.


Dette er en oversikt over hvordan det ser ut pr i dag.
Jeg hadde planer om noe mer, men tiden går, må se hva jeg får til.
Det som ikke er avbildet er reddiker, hvitløk, blomkål, fennikel og noen små salat. Noen beter og rødbeter finnes også her. Plundrer litt for å få til noe av dette 😂


Inne i drivhuset produseres det slangeagurker i stort antall på 6 planter.
i tillegg er det paprika og basilikum lengst sør, pluss noe ruccula



Druene er også i gang, men det er ennå måneder før de kan høstes.

6 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Oj så det växer hos dig, är riktigt imponerad av dina gurkor. Det ser fint ordnat ut i dina odlingslådor med bra klätterställningar. Själv odlar jag bara lite för att plocka under säsongen. Känns riktigt skoj att få färsk sallad, tomater och gurka från egen odling. Men tomaterna och gurkan får jag vänta på ett tag till. Rädisor har vi redan smakat på. Det måste jag så mera. Lyckas bara med såband.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Tusen takk! Ja det har blitt et godt system etter hvert.
      Veldig enig med deg deg i at det er veldig deilig å gå ut i egen hage og bare høste.
      Jeg har aldri hatt slangeagurker så tidlig tror jeg.
      Takk det samme til deg - god helg!

      Slett
  2. Wow! Flot med alle afgrøder allerede nu. Krydderurter er gode at have, og gør hele forskellen på vinter- og sommermad. Jeg kunne slet ikke undvære dem. Her satte jeg løvstikke i et bed forrige år og nu er den 2,5 m høj. Det er helt vanvittigt, og spurvene tror vistnok det er et nyt træ i haven:-) Dine ærter og bønner ser fine ud! Her skal alt pakkes ind mod duerne...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Tusen takk!
      Morsomt at løpstikken din er blitt så høy. Min vokser i omfang, men den får ikke bli så høy for jeg fjerner alltid stilker som blir til blomster og blader som blir gule.
      Ha en fin ny uke i hagen!
      Turid

      Slett
  3. Så smart med mynte i sementringene, må finne på noe her også, har en peppermynte som har tatt helt av. :D Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Ja jeg hadde et urtebed hvor eplemint og peppermynte var med - det bare vokste sammen og ut av bedet. Sement-ringer store og litt høyde, fungerer supert., har hatt det i flere år nå.
      Ha en fin ny uke!
      Turid

      Slett