onsdag 31. juli 2024

Del 2 Ripsgele

 Voksing av gele glass.

Dette er virkelig en gammel metode vil jeg tro. Hvis vi skal ha gele gjennom hele vinteren, 

så kreves det at glassene er helt tette. 

For å nevne min mor igjen, så la hun syltevoks over gelen når den var stivnet. 

Hun brukte en del glass med mønster på sidene, slik at når hun satte gel på bordet, kunne hun 

velte gelene ut av glassene og få fine geleklumper på et dekket lunsj- eller kveldsmat bord.

Jeg overtok glass og kunnskap, så jeg fortsatte en stund på samme måte.

Fortsatt bruker jeg syltevoks der jeg er i tvil om glassene er tette.

I år ble det 3 glass - og morsomt å vise dere dette.

NB metoden kan brukes hvis dere har fine glass dere vil bruke som ikke har lokk.


Slik så esken uten i "gamledager". den inneholdt mange små voksperler. Finnes fortsatt i annen innpakning.


Brukte vokslokk, vasker jeg og tar vare på. Disse smelter jeg i et vannbad.


Heller voksen over gelen ca 1 cm tykk og passer godt på at det er tett runst kanten


Vokslokkene må stå til de er helt harde. Jeg setter lokk over, dersom jeg har.

Slik kan de stå i en kald kjeller i flere år hvis de ikke blir spist.

4 kommentarer:

  1. Spændende at se din ribsgelé, det kan mine børnebørn godt lide, men vi har ingen ribsbuske.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Takk!
      Nei det er ikke alle som ønsker å ha ripsbusker, men jeg har inntrykk av at de som har busker, ofte har mer enn de trenger og med glede gir bort litt.
      Ha en fin helg!
      Klem

      Slett
  2. Jeg husker at min mor gjorde de samme for mange år siden. Jeg husker også de glassene som hadde det fine mønsteret. Sånne glass finnes vel ikke mer, Turid? Du er så flink med sylting.
    Ha en fin augustdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Her i huset kaster vi (= meg) lite, så jeg har de gamle glassene! Jeg må innrømme at de ikke er så ofte i bruk. Jeg laget gele i dem i pandemitiden - men da var det lite gjester 😂
      Takk!
      Ha en fin helg!

      Slett