mandag 29. juli 2024

Hjemmelaget ripsgele!

 Ripsgele på gamlemåten er en sukkerbombe - men utrolig godt.

Min mor laget alltid gele tidlig i sesongen for da blir gelen stivere. 

Hun kokte bærene i saftkoker, deretter tok hun saften og kokte den opp med sukker 

- 1 kg sukker pr liter saft. 

"Gamlemåten" var nok å sile saften ut av en stoffpose, kan huske det fra jeg var veldig liten.

Fra slutten av 50 tallet brukte hun saftkoker. Gelen ble veldig stiv og god.

Jeg har praktisert samme fremgangsmåte i mange tiår - helt til det plutselig mislyktes og jeg satt med 

flere lite rennende gele...

Så var det noen som visket meg i øret at hvis jeg brukte litt Jam, den i lys grønn pose, 

så ville jeg alltid få et godt resultat -og det har stemt.

I dag har jeg laget vinterens rips-gele.


Jeg kokte saften i går ettermiddag etter at Einar høstet en snau bøtte med rips.
Det ble 3,25 liter rips som jeg kokte opp i dag. Jeg fulgte beskrivelsen på Jam-posen.
 Etter å ha skummet av det som la seg på toppen etter oppkokingen, rørte jeg ut 2 poser Jam.
Lot det koke 1 minutt.


Deretter rørte jeg inn 3 kg sukker, mens det kokte opp igjen.
Glassene varmer jeg opp på 90 grader inne i komfyren,
og heller den ferdige varme gelen på glass.


Totalt ble det 5 liter gele i dag.
Jeg bruke ca 4 desiliters glass og sper på med noen litt mindre.


For dere som legger merke til Norgesglasset bak gelen -


Så er det Einar som har lagt  ned stikkelsbær på sprit for å lage likør.
Den blir stående noen måneder.



6 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Wow! Det var en imponerende mengde ripsgele du har laget. Det er jo så godt, men er helt klart en sukkerbombe. Men litt på ei brødskive smaker jo himmelsk. Du er så flink!
    Nyt sommerdagene, for til uka er det meldt om regn igjen i hvert fall her.
    Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk for koselig kommentar. I dag har vi saftet solbær.
      Helt enig med deg.
      Ja det blir mange fine dager utover, litt ruskevær til uka, men tror varme og arbeids-vær vil fortsette.
      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Hej Turid!
    Det ser riktigt gott ut. Jag brukar också laga gelé av vinbär, både svarta och röda. Det smakar bäst med egengjord gelé. Jag använder också en saftkokare, det är så smidigt och enkelt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Takk. Fint å høre at vi er mange som fortsatt safter og sylter selv.
      Vi har sønner og svigerdøtre som har tatt i bruk saftkoker og forhåpentlig fortsetter tradisjon med hjemmelaget.
      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Tak for en god opskrift på ribsgelé. Vi har endelig fået lidt bær på vores buske i år, og nu ved vi lige hvordan vi skal lave gelé til jul. Mange tak Turid!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Så fint hvis mitt innlegg kan være til hjelp når du skal lage gele. Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Håper du finner en utgave av Jam/Certo som er spesielt til gele.
      Lykke til!
      Turid

      Slett