torsdag 18. juli 2024

Busker ble fjernet.

Jeg har skrevet mange ganger i mine innlegg på bloggen, at vi har en veldig åpen hage. 

Den skråner sørover mot sjøen og vi ønsker å se sjøen fra alle steder i hagen. 

Samtidig har jeg tenkt litt inndeling i områder, kanskje litt rom, men fortsatt åpne og luftige.

I går kveld hadde jeg en liten runde i hagen. Da oppdaget jeg at nå har vi ganske mange rom og

det er litt smale passasjer fra det ene rommet til det andre.

Da jeg var i "Gårdsrommet" ble jeg minnet på at her fjernet vi en stor tuja og to kjeglegraner i full fart

rett før St Hans. Jeg bare måtte ha ned den store tujaen med en gang. 

Einar var helt enig, så den dagen forsvant den sammen med 2 kjeglegraner, som ikke var pene lenger. 

To dager etterpå hadde vi fjernet røtter, lagt duk og singels, der to trær hadde stått inntil husveggen ved

inngangen vår.

Vi har ikke bestemt oss hva vi gjør med plassen ennå, men vi var veldig enig i at vi ikke vil plante nye

 busker, derfor la vi grus der.

På plassen er det nå bare plassert noe, mens vi tenker.


Det var dette bildet som minnet meg på trærne.


Jeg hadde ikke tatt mange bilder av trærne, men her synes veldig godt tujaen og bortenfor den
 står kjeglegrana (bilde er fra sommer 2022)




Vi er veldig fornøyd med at vi fjernet trærne.
Men vi kommer til å savne dem til jul.
Alle de tre vi fjernet har vært brukt som juletrær.


Bildet er fra 2017 og buskene var en del mindre.





9 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Det blev riktigt fint vid entrén, där finns plats för en kopp kaffe på morgonen. Kanske kan ni ha en liten Julgran eller en Enbuske med belysning till Jul.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Tusen takk, fin kaffeplass for "morgenfuglene". Det ble deilig med litt luft utenfor vinduene og julegran fikser vi!
      Fortsatt fin helg!
      Turid

      Slett
  2. Hej Turid
    Det er vældig godt med nytænkning, hvis træerne står for tæt på huset og tager lyset, skal de væk. Så er der mulighed for nytænkning og at prøve noget nyt, det kan jeg godt lide.
    Kram fra Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Er så enig med deg! Vi får se hva det blir etter hvert.
      Fortsatt god helg!
      Klem fra Turid

      Slett
  3. Hei Turid!
    Noen ganger må en bare fjerne trær. De vokser seg til slutt så store at en ikke har noe valg. Det ble jo så fint og åpent der etter at de ble borte.
    Ønsker deg en fin helg med sol og sommertemperatur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Det er jeg veldig enig i!
      Takk det synes vi også.
      Fortsatt fin helg med sommertemperaturer.
      Turid

      Slett
  4. Noen ganger er det noe som bare må bort, sånn er det, men forstår at du vil savne dem når julen kommer. Vet jeg har sagt det mange ganger før, men dere har et sånn nydelig hus. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Hva man finner ut av - jeg klarte å "få kommentaren opp" !!
      Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg er så enig med deg - det må "luftes" litt av og til, og jeg er ikke den typen som er redd for å skjære noe ned.
      Jeg er ikke så engstelig for at vi "mangler" juletrær til lysene våre heller - må bare tenke litt annerledes og nytt.
      Bare hyggelig at du liker huset vårt, Ingeborg!
      Ha fortsatt fin dag!
      Turid

      Slett
  5. Vi måtte også fjerne juletreet vårt, det hadde blitt så stort og så nærme huset at vi var bekymret for at det kunne falle ned på huset i en storm... mannen min og søn gjorde det... det er litt trist til jul.
    Ha en riktig fin sommer.
    klem fra Viola

    SvarSlett