fredag 19. april 2024

Fikentre

For meg er  dette et eksperiment.

Ved beskjæring av fikentreet mitt, klippet jeg av en lang gren, satte den bare i vann.

Siden den var lang, klippet jeg av 2 biter, en var uten topp, jeg passet på hva som var opp og ned. 

Ganske fort begynte alle tre å få røtter ut fra stilken under vann og toppene fikk blader.

Stilkstumpen fikk røtter, men ikke antydning til å bryte over vann.

Jeg satte jeg en plastpose over glasset hvor de sto.

Etter kort tid begynte den å bryte.

I dag setter jeg de i jord, så får vi se om de klarer seg?

Dett er helt sikkert noe jeg kunne lest meg til på nettet, men det ble bare gjort der og da i full fart.

Jeg har laget pil-trær på denne måten.






14 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Ja, det er jo forsøket verdt. Jeg har også et fikentre, men jeg har ikke prøvd å ta stiklinger av det. Kanskje du lykkes med å få et nytt fikentre! Du må fortelle hvordan det går :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja, bare et forsøk, men alltid spennende å se om det blir vellykket.
      God helg til deg, Marit!

      Slett
  2. Hvor bliver det spændende at følge, hvordan det går med de små figentræer. Man kan læse meget på nettet, men det er nu også sjovt selv at gøre sig sine erfaringer.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var bare en ide som dukket opp i det jeg klippet av kvisten, så ikke noe øk på nettet først. Skal melde fra hvordan det går.
      God helg til deg Elna!

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det ser riktigt bra ut. Hoppas att det kommer bli bra, det är värt ett försök.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Jeg prøver og ser hvordan det går.
      Takk og god helg til deg også!

      Slett
  4. Hej Turid
    Det er da imponerende, det vidste jeg ikke kunne lade sig gøre. Jeg havde jo et figentræ på Samsø, det kunne være sjovt også at have et her i haven.
    Klem
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Dette er en enkel måte å lage nye trær eller busker på - måtte bare sjekke om det går med fikentre.
      Ha en fin helg!
      Klem.

      Slett
  5. Ja, det ser enkelt ud og hvis det virker kan du jo hurtigt få gang i en stor-produktion. Det er altid spændende at lave stiklinger og en særlig tilfredsstillelse når det lykkes. Held og lykke!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Noen stor produksjon blir det ikke, men veldig spennende å se om det er så enkelt.
      Enig med deg i at det er en tilfredsstillelse å se om jeg klarer det!
      Håper du har hatt en fin helg og klar for ny hage-uke!

      Slett
  6. Så spennende. Har et fikentre i drivhuset, når det har blitt litt større skal jeg også prøve. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Du kan jo se om min metode fungerer før du prøver he he.
      Hvis ikke må vi vel google for å finne en riktig måte å lage stiklinger på.
      Helgen min har vært i Oslo hvor vi har tømt en hage for busker og blomster. Vår eldste sønn m/fam har flyttet fra et hus som skal rives til et hus med stor hage uten en eneste vekst av noe slag - bare plen! Vi visste om dette sist høst, så vi hadde spadd rundt en Rhododendro, pioner og bambus. det var til god hjelp i dag.
      håper du har hatt en fin helg og klar for ny uke i hagen!
      Turid

      Slett
  7. Så spennende! Venter på fortsettelsen....

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn!
      Fortsettelsen kommer. Nå er de plantet i jord. jeg må vente et par uker eller til jeg ser de fortsetter å vokse:😉
      Ha en fin uke!
      Turid

      Slett