søndag 14. april 2024

Flott vårvær og travle dager.

 Våren er her med varme og noen litt kjøligere dager.

Det spirer fortere enn jeg får fjernet tørt rusk i bedene.

Inne vokser de ny sådde  plantene mine og de trenger både å prikles og omplanting.

Helst skulle jeg ønske at jeg klarte mange ting på en gang, men slik er følelsen hver vår 

og flere kjenner seg kanskje igjen ville jeg tro. 

Jeg jobber faktisk på flere steder samtidig for å variere arbeidsstillingen litt. 

Akkurat nå føles det som ingen ting står stille for ikke mye er helt ferdig.


For å begynne med noe som er ferdig. Innlegget mitt fra 4 april, viste området ved dammen, hvor alt lå vissent rundt i bed. Nå er det klippet og renset.


Her kommer perleblomster og vårkjæreminne.



I benkene spirer nye urter hver dag.


Her kommer Løpstikke, den kan brukes nå, veldig god til suppe.


Gressløk er oppe av jorda før snøen forsvinner.


Til venstre er kjørvelen klar til bruk. Til høyre, i litt tørt gress, spirer bjørnerota.


Nå er snart alle benkene luket og klare for ny sesong.


Her er det en ekstra lang benk hvor Einar har satt tidlig-poteter.

Litt fra orangeriet.
Dette er et skikkelig arbeidsrom nå.


Pelargonier og andre planter som må stå inne på vinteren, både egne og neste generasjons, 

Har fått "vårpuss". Nå venter de på å komme ut


Agurker, squash og tomater er ferdig til videre omplanting i større potter


Men det er rom for en liten pause - her...


ved siden av sitronplanten!














12 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Så flott det ser ut hos deg. Jeg har kun fått renset et bed, men her har snøen nettopp gått. Så jeg får ta det rolig, og i natt kom frosten tilbake. Det ser så hyggelig ut ved sitteplassen der ved siden av sitrontreet. Det er veldig flott! Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Tusen takk for koselig tilbakemelding!
      Du er sikkert rask når du først begynner på dine bed. jeg bruker så mye tid på så mye annet.
      Ha fine dager i hagen! Det blir flere dager med finvær utover!

      Slett
  2. Åh ja, jeg kender godt følelsen af at være i gang her og der og allevegne, men du er dog kommet i mål med både køkkenhave og dammen, og det er en god idé at veksle mellem forskellige arbejdsstillinger! Det ser så hyggeligt ud i din udestue at man godt kunne fristes til at sidde der i længere tid, men det har du selvfølgelig ikke tid til. Dejligt vejret er blevet bedre, så er der håb om at kunne sætte nogle af planterne ud snart!
    Det ser godt ud overalt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Så godt å høre at du har tilnærmet samme følelsen som meg på det å prøve å rekke flere ting samtidig.
      Jeg er nok ikke helt i mål med alt ved dammen, har noe igjen. det samme med benkene - litt igjen der også.
      Det er hyggelig å være i orangeriet, men det er helt riktig, jeg sitter ikke mye. I kveld har jeg stått der nede og priklet.
      Du kan sikkert sette dine planter ut mye før vi kan her.
      Fortsatt fine vårdager!

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det ser väldigt fint ut hos dig. Snyggt och fint vid odlingsområdet, och orangeriet är fullt av gröna växter. Jag har en hel del blomrabatter att ta tag i fortfarande. Vädret har inte varit det bästa, så det har mest blivit att jag varit i växthuset. Men idag skiner solen och det ser ut att bli en fin dag.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marita!
      Tusen takk!
      Vi har nå litt tid på oss Marita, til å gå over alt. Her får jeg ikke satt alt ut før ca 17 mai. Det er da vi regner med at det ikke blir mer frost om nettene. Kanskje noe av det samme hos dere?
      17 mai er vår nasjonaldag og da planter alle ut blomster for å pynte.
      Ha en fortsatt fin uke, håper du får flere solrike dager.
      Turid

      Slett
  4. Nej hvor er du flittig Turid. Flot havestue I har. Ja vi må passe på os, så vi ikke laver det samme hele tiden.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Takk og takk!
      Ja vi må passe både på armer og rygg og kanskje knær og!
      Ha fortsatt fin uke!
      Klem.

      Slett
  5. Jeg er imponert over alt dere får til. Artig å følge med selv om jeg ikke er så aktiv med planter. Jeg er glad i å være ute, og i dag ble det en utrolig fin vårskitur på fjellet. Nykjørte løyper og god glid på felleski. Der har du meg!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn!
      Takk for hyggelige tilbakemeldinger.
      Helt naturlig at vi driver med ulike aktiviteter, jeg tenker at vi akkurat nå har ulike årstider rundt oss.
      Det høres veldig deilig ut å gå på ski når våren viser seg i skiløypene.
      Vi har opplevd snøfjellet fra en helt fantastisk side i mars og april. Forstår godt at du elsker det.
      Ha fortsatt fin vår i fjellet og nyt det!

      Slett
  6. Takk for kommentaren din på bloggen min. Du har så rett; det er mye som er likt, og når jeg leser litt bakover på bloggen din, så ser jeg at tankene bak det dere gjør er mye det samme som vi her tenker og gjør.
    Jeg ser av bildene at du er kommet lenger enn meg med klargjøring hage. En prolaps i ryggen gjør at det går tregt med bed og kasser, men så blir det mer tid til drivhusa. Utrolig mange kasser har dere å fylle. Hva skal dere ha i alt?
    Dessverre har vi til nå hatt det kaldt og vått her på Vestlandet, og tempen er helt nede på null om nettene. Jeg håper på litt varme så jorden kan tørke litt. Da kan jeg begynne å så rundt 1. mai i kasser og åker. Kos deg med velstelte bed og kasser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Margrethe!
      Så morsomt å høre at du ser likheter i noen av tankene våre også.
      Jeg er ikke så sikker på at vi er kommet så mye lenger, vi har også hatt noen minusgrader nå de siste døgnene.
      Jeg har plan for alle benkene. Det har jeg hvert år for å passe på at innholdet rullerer. Etterhvert som jeg reduserer på mengdene, prøver jeg å flytte grønsaker fra friland til benk. Det er så mye lettere å holde ugresset unna på det jeg har i benk.
      Vårhilsen fra Turid

      Slett