tirsdag 23. april 2024

Pallekarm eller drivbenk?

Hva er forskjellen?

Jeg regner med at alle er kjent med pallekarm, men jeg bruker drivbenk til dyrking i min kjøkkenhage.

Og hva er drivbenk?

Hentet fra "Store norske leksikon": Drivbenk er et dyrkingssystem som består av karmer og løse vinduer. Når vinduene ligger på karmene og sola skinner, øker temperaturen i drivbenken på grunn av drivhuseffekten. Drivbenker uten varmetilskudd kalles kaldbenker og tilsvarer prinsipielt dagens dyrking i pallekarmer. Drivbenker som varmes opp kalles varmbenker. Varmebenkene kunne få varmetilskudd av gjærende gjødsel(spadd ned i undergrunnen), varmtvannsrør eller elektriske varmekabler. Drivbenkene gikk ut av bruk i norske gartnerier på slutten av 60 tallet."

Fortsetter med litt forkortet sitat fra samme leksikon:" drivbenkene ble brukt for å forlenge vekstsesongen. Den økte jord- og plantetemperaturen som en oppnådde på våren og forsommeren ga hurtigere vekst enn på friland. For å unngå varmetap og frostnetter, kunne det nyttes halmmatter over vinduene  som isolasjon om nettene."

For å unngå skader etter hvert som varmen økte, måtte det luftes på dagtid. Etter hvert ble vinduene tatt helt av eller plantene ble satt ut på friland. 

Dette var en måte som gjorde at det kunne dyrkes mer varmekjære planter som eks. melon! 

******************************

En drivbenk er en karm som måler 168 x 107 cm. Dette var standar mål.

Min far brukte disse før 1940 og fortsatte på 50 og 60 tallet.

Jeg har barndomsminner fra 50 tallet, da min far måket plassen benkene sto, fjernet halm

og la på vinduene. På den måten ble det tidlig dyrkbart. Vi hadde bare kaldbenker.

*************************** 

Da vi overtok mitt hjem for over 30 år siden, fantes det ca 80 benkevinduer på låven, 

så det var helt selvfølgelig at vi snekret benker som vinduene passet til.



Nå er jeg ferdig med å rense alle benkene for ny sesong.
3 av benkene er alltid fulle av flerårige urter.


Nå legger jeg glass på noen av benkene for å varme opp jorden før såing.


Viser  bildet over for å vise hvordan benkene ligger i forhold til hverandre.


Her har glassene ligget på i over en måned.
Under her har vi satt poteter.


Gamle vinduer med flere sprukne glass. jeg plukket ut glassene og har trukket rammene med fiberduk og andre med insektnett.









15 kommentarer:

  1. What a wonderful use of pallets, great idea!

    SvarSlett
  2. Spændende at læse om dit barndomshjem Turid. Jeg vidste ikke, hvad en pallekarm var, nu blev jeg klogere :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Ja og jeg er litt "gammeldags" og bruker drivbenk, slik de proffe sluttet med på 60 tallet 🤣🤣

      Slett
  3. Det er en fin plads du har med alle bænkene og drivhuset. Men det må da være et stort arbejde at få gjort bænke og drivhus forårsklar.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Tusen takk!Turid
      Ja vi jobber mange timer med dette nå om dagen,

      Slett
  4. Det er jo dejligt du stadig har vinduer tilbage fra din fars have, og de skal selvfølgelig bruges! Dengang kunne man lave ordentlige vinduer af ordentligt træ, som kunne holde.
    Det ser meget fint og velorganiseret ud i køkkenhaven, og du er vist ved at være klar til at så og plante når vi lige får lidt varmere vejr. God arbejdslyst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Ja her har drivbenker og vinduer vært i bruk i alle år, så det var naturlig at vi fortsatte.
      Tusen takk, jeg tar i bruk benkene fra i morgen.
      Ha fortsatt fin uke i hagen!
      Turid

      Slett
  5. Hej Turid!
    Du har så stor yta att odla på, och det ser redan färdigt ut för plantering. Jag skulle behöva förbättra eller ersätta mina odlingslådor. Det är många år sedan vi byggde dem. Tänk när allt är fullt med grönsaker som växer och frodas. Hoppas att det blir varmt snart.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Trekassene bør nok fornyes etter en del års bruk, det er vi også forberedt på..
      Her også venter jeg på varmen nå.
      Fortsatt fine dager i hagen til deg!
      Turid

      Slett
  6. Hei Turid!
    Jeg husker også disse drivbenkene, og det er morsomt å lese om din bruk av de nå. Jeg er så imponert av din kjøkkenhage!
    Ha det godt!

    SvarSlett
  7. Hei Marit!
    Så gøy at du også husker "gammeldagse" drivbenker 😄
    Takk - vi holder på med det samme som våre forelde, men vi har fornyet oss med alle betonghellene inne i mellom, noe som gjør arbeidet mye lettere.
    Ha fine dager fram mot helga!

    SvarSlett
  8. Thank you for your "visit"! To get an answer to your question about the quilt block in my last post, you will need to read it again, it is all explained :-)

    SvarSlett
  9. For et flott system, og flotte vinduer også. Jeg har brukt vinduer som beskyttelse på vanlige pallekarmer, men i langt mindre omfang, og nå er mine pallekarmer historie både med og uten vinduer (de råtnet og jeg har ikke erstattet dem). Ha en fin uke, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Tusen takk!
      Jeg er veldig fornøyd med benke-området med hellene rundt. Det er varmt der og lett å holde rent for ugress. Så jeg går omvend vei v deg, jeg øker bruken av benker.
      God helg til deg!
      Turid

      Slett