torsdag 19. mai 2016

Setting av gul løk, rødløk og sjalottløk.

Hvert år dyrker vi løk slik at vi har til eget bruk hele vinteren dvs hele året. Jeg kjøper setteløk i løs vekt på hagesenteret, mens sjalottløken har jeg selv fra fjorårets løk.

 
 Jeg kjøper ca en kilo av gul og rød løk. Løken skal helst ikke ha begynt å gro før jeg setter den.
Jeg setter løken med snaue 20 cm mellomrom. Synes det er greit at de står tett, mindre arbeid når de skal lukes.
 
 
Jeg bruker alltid plantesnor å sette etter. Løken dyttes ned i jorda slik at toppen av løken er
helt i jord-overflaten og "graver" lett over med to fingre.

 
Sjalottløk som skal settes. Her bruker jeg løk som er igjen fra året før. Disse må settes med litt større avstand for her blir den ene setteløken til mange løker som sitter i en sirkel.



 
Slik så den gule løken ut sist sommer. Løk må passes godt, den må ikke ha det for tørt, da stopper den å vokse. Den må også etter-gjødsles og kalkes i løpet av vokseperioden.
 
 
I august tar vi opp løken og legger den til tørk på nettingrister.
Vi har laget nettingrammer som er satt netting på.
Løken må bli god og tørr så tåler den å ligge i kjelleren helt til neste sommer.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar