mandag 30. mai 2016

Lun rabarbrakake.

Hadde invitert lunsj gjester i dag i finværet som nå er kommet tilbake.
Lunsjen ble avsluttet med rabarbrakake - naturlig valg nå midt i rabarbra-tiden.

Oppskriften er en videreutvikling fra en oppskrift jeg fant for 10 år siden.
Den bygger på lik del av smør, sukker og hvetemel . NB melet kan lett erstattes med glutenfritt mel, f.eks Semper FIN MIX. Ved bruk av dette melet, bruk litt mindre mel enn sukker og smør.

Til 24 cm (20 cm) form                                                
190          (125) gr mykt smør
190          (125) gr sukker
190          (125) gr hvetemel
1,5 ts       (1 ts) bakepulver
3             (2) egg
3             (2) store spiseskjeer vann
godt med rabarbrastilker
+ sukker, kanel og mandler

 
Jeg pisker smør og sukker veldig godt slik at det blir som krem.
Tilsetter egg, mel m/bakepulver og vann til slutt.
Så legger jeg oppkuttede rabarbrastilker over. Disse dytter jeg godt ned i deigen, godt ut i kantene. Antall stilker er vanskelig å angi, jeg fyller på et godt lag med rabarbra!


 
Til slutt drysser jeg sukker, kanel og grovhakkede mandler over rabarbraen.
 
Nå er den klar til å stekes. 180 gr i ca 40 minutter lav i ovnen.
Serveres varm med is til!
Bildene er fra 20 cm form - passe til 4 personer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar