søndag 8. mai 2016

Rensing av hagedam.

I dag har jeg renset opp i dammen. Fin sommerdag og varmt i vannet. Jeg plukker ut løv ig klipper/river av vissent gress på sivet. Jeg har en plante som heter Storslinga. Det skal være en "renseplante" i dammen ble jeg fortalt da jeg kjøpte den. Både Storslinga og sivet som vokser her, er jeg ganske hard med - røsker og river opp en del slik at det ikke skal ta over hele dammen. Andre planter jeg har er: Bekkeblom, Iris og en vannlilje.

Mens jeg renser dammen for løv og vissent siv, tømmer jeg dammen. Når dammen er tømt _ alt unntatt noen dypere pytter hvor plantene står, spyles steinene og så fylles det på med rent vann og dammen og klar for sommeren.
Frosken vår og alle salamanderne har nok hatt en tøff ettermiddag, men de kryper under steiner og i vannhullene og klarer seg.

 
"Steinrøysa neri bakken"


 
Steinene i dammen la jeg ned da dammen var ny - stein for stein, slik at alle passet inntil hverandre slik at de "låser hverandre" og ikke siger sammen.
Alle steinene er plukket på egen eiendom og noen hentet hos venner.
Mange timers arbeid!
Nå i har jeg utvidet med et lite bed langs en liten del av dammen. spent på hvordan det blir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar